جلسه شورای اروپايي نهصت فراگير تدوير يافت
مشعل مشعل

 

 

روز شنبه 23 اگست سال روان جلسه شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهر کاسل آلمان تدوير يافت .

در اين جلسه که افزون بر اعضای شورای اروپايي،شماری از فعالان و کادرهای رهبری شورا ها و اعضای کميسيون های شش گانه شورای اروپايي گردهم آمده بودند،افزون بر ارايه گزارش هيأت اجراييه شورای اروپايي به جلسه،پيرامون مسايل ساختاری و گزينش رييس شورا و هيأت اجراييه آن تبادل افکار انجام يافت.

پس از آنکه هيأت رييسه و هيأت تحريرجلسه انتخاب شد ، اجندأی کار جلسه به اتفاق آرأ به تصويب رسيد.گزارش هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير را رفيق شفيق الله توده يي رييس شورای اروپايي ايرادنمود.او ضمن نگاهي به مسايل مبرم داخلي و بين المللي، و جايگاه نهضت فراگير در اين مرحله حساس تاريخي کشورما به کارهای انجام يافته در پهنه های گوناگون زنده گي درون سازماني شورای اروپايي پس از انتخابات سال پار روشني انداخت،که متن کامل ان به زودی بدست نشر خواهد رسيد.

سپس رفيق نظرسرمند مسوول کميسيون کنترول و نظارت شورای اروپايي گزارش کار آن کميسيون مبني بر بررسي مسايل امور مالي شورای اروپايي،دست آوردها و کاستي هايي که در اين استقامت موجود بود، نظريات مشخص پيرامون بهبود کارها ابراز داشت.

پس از آن بحث پيرامون گزارش اساسي شروع و رفقا هريک فواد پاميری،همايون صادقي،سيدعسکر نجم،محمدعارف صخره،زبيرشيرزاد،خليل باياني، نسرين مفيد،همايون اکبری ،عبدالرحمن سروری و بصير دهزاد ابراز نموده،ديدگاهها،نظريات،پيشنهادات و انتقادات شان را با صراحت رفيقانه و بطور آزاد و دموکراتيک ابراز داشتند.

بعداً بحث پيرامون مسايل تشکيلاتي آغاز و رفيق توده يي ضمن بررسي کوتاه از نتايج کار يک ساله ارگان های رهبری شورای اروپايي،پيشنهادات و نظريات رفقا که از شورا ها مطرح گرديده بود،ياد آوری نمود که ((بمنظور رفع پيچيده گي کار تشکيلاتي هيأت اجراييه پيشنهاد مي نمايد تا هيأت رييسه هفتاد يا بيشتر از آن و ترکيب هيأت اجراييه الي 25 فيصد تقليل يابد،قسمي که ارگان رهبری کننده و تصميم گيرنده هيأت اجراييه و مرجع اجرا کننده آن هيأت رييسه باشد.

در ترکيب هيأت اجراييه همانگونه که طرزالعمل جديد امورتشکيلاتي حکم مي نمايد،و پس از امروز طي يک سال تمام شورا ها يعني از واحد اوليه تا هيأت رييسه شورای اروپايي طبق آن اجرأت به عمل خواهند اورد.

پست روسای کشوری شورا های نهضت فراگير در ترکيب هيأت اجراييه حتمي پنداشته شده و برای اين دور، افزون بر اعضای هيأت رييسه شورای اروپايي که تا اکنون به کارهايشان مشغول اند ،تني چند از رفقای تاثير گذار و مسوولين کنوني شعبات شورای اروپايي شامل مي باشند.اين رفقا به عضويت هيأت اجراييه پيشنهاد مي گردند.

اما پيش از آن بر مي گرديم به انتخاب رييس شورای اروپايي .رفقا بايد گفت که هيأت اجراييه کدام کانديد مشخص برای اين مقام ندارد،بناً هر رفيق مي تواند خود و يا رفيق ديگری را کانديد نمايند.))

پس از آن کميسيون شمارش آرأ شامل رفقا عبدالرحمن سروری،عبدالرزاق طلوع،نذيرانگار،شيما حيات،زليخا پوپل،زبيرشيرزاد،حفيظ حازم انتخاب و به کار شان آغاز نمودند.

متعاقباً رفيق داؤد رزميار طي صحبت کوتاهي بر اهميت دموکراسي درون حزبي و انتخابات ميان دوره ای،خود را بر مقام رياست شورای اروپايي مطرح ساخت.

سپس رفيق حبيب منگل نيز با بيان اهميت انتخابات آزاد و دموکراتيک،و اهميت ويژه به تحقق آن در نهضت فراگير بمثابه يک سازمان تيپ جديد که احترام به ارزش های دموکراسي جوهر اصلي کار آنرا تشکيل ميدهد،خود را برای اين مقام کانديد نمود.

پس از آن رفقا سيدعسکرنجم،عباس دهاتي،اسد رهياب و عبدالرحمن ضمن تقاضا از اين دو رفيق با طرح اين مسأله که بهتر است يکي به نفع ديگری صرف نظر نموده و بنا بر اوضاع و شرايط خاص کنوني  با تفاهم و توافق باهمي يکي را مطرح سازند،در غير آن کانديد آنها برای پست رييس شورای اروپايي رفيق احمدشاه سرخابي مي باشد.

رفيق سرخابي پس از بيان نکات چند پيرامون انتخابات و به احترام رفقايي که او را به اين مسووليت خطير کانديد نموده اند،خود را رسماً کانديد نمود.

پس از آن رفيق داؤد رزميار يکبار ديگر رشته سخن را بدست گرفته و از کانديدای خود به نفع رفيق سرخابي صرف نظر کرد.

کميسيون، برگه های انتخابات را که با امضای اعضای آن مزين بود،برای اعضای شورا توزيع و امضای آنها را بخاطر تأييد دريافت آن بدست آوردند.

سپس رفقا برگه های نشاني شده شان را به صندوق رأی انداخته و پس از آن شمارش رأی حساب و رفيق عبدالرحمن سروری رييس کميسيون شمارش عقب تربيون قرار گرفته و نتيجه آنرا ابلاغ نموده چنين گفت: (( رفقا! کميسيون شمارش آرأ پس از ارزيابي برگه های انتخاباتي،صحت و شفافيت اين پروسه را تأييد و ابراز ميدارد که: انتخابات مؤفقانه پايان يافت.

در نتيجه بررسي کارت های انتخاباتي تنها دو کارت باطل اعلام مي گردد.

 بناً نتيجه نشان داد که رفيق احمدشاه سرخابي با اکثريت آرأ به مقام رييس شورای اروپايي،تا پايان صلاحيت کنوني شورا برگزيده شده،که من از نام کميسيون اين پيروزی را به وی تهنيت مي گويم.))

سپس رفيق حبيب منگل رشته سخن را بدست گرفته و صميمانه ترين تبريکات خويش را به رفيق سرخابي ابراز داشته چنين گفت:(( رفقای عزيز! امروز با انتخابات آزاد و دموکراتيک ما به يک مرحله بغرنج مصلحت طلبي ها پايان بخشيده و اين تابو را شکستيم که بايد برخلاف خواست خود بنابر مصلحت به کسي دست بلند نموده و در واقعيت امر با او موافق نباشيم .رفقا ما تجربه دراز مبني بر عدم تطبيق دموکراسي واقعي در زنده گي سياسي مان داريم،در اين شکي نيست که ديروز در زمان حاکميت ناگزيزی هايي جدی مطرح بود،و ما نمي توانستيم تا تمام نورم های دموکراسي درون حزبي را تطبيق نماييم.اما اکنون که بمثابه يک سازمان اپوزيسيون قرار داريم،هيچ مانعي برای تطبيق اين آزمون قرار ندارد.ما با انتخابات کنوني يکبار ديگر به همگان نشان داديم که در نهضت فراگير هيچ نوع برتری جويي زباني و قومي مطرح نبوده،همه يکسان مورد احترام قرار دارند.من شخصاً رأی خود را به رفيق سرخابي دادم،و با آنکه ميدانستم که پيروزی او حتمي است،با آنهم خواستم با او به رقابت پرداخته و سرانجام اين را ثابت سازيم که ما بايد به ارزش های معتبر و جهان شمول دموکراسي که يک رکن اساسي آن انتخابات آزاد،واقعي و شفاف است،احترام گذاشته و زمينه را برای تحقق اين اصل هموار سازيم.بناً من يکبار ديگر پيروزی رفيق عزيز سرخابي را که يکي از چهره های سابقه دار سياسي و شخصيت محترم و عزيز برای همهء ما مي باشد،تبريک گفته و تعهد مي سپارم که من بحيث يک سپاهي در راه تحقق آرمان های والای نهضت فراگير،زير نظر مجلس موسسان و شخص رفيق بزرگر،و منحيث کسي که از همان نخستين روزهای زايش اين تفکر در ايجاد،رشد و غنامندی انديشوی و سازماني آن نقش داشتم،از هيچ نوع تلاش دريغ نورزم.)) پس از آن رفيق منگل،رفيق سرخابي را در آغوش گرفته و با فشردن دست يکبار ديگر وعده همکاری را سپرد. با شنيدن سخنان گرم رفيق منگل همه حاضرين به پا خاسته و با کف زدن های ممتد گپهای او بدرقه مي گرديد.

رفيق توده يي نيز ضمن آنکه پيروزی رفيق سرخابي را تبريک گفته و وعده هرگونه همکاری را به او سپرد،علاوه نمود که من ميدانم که رفيق عزيز منگل تمام سخنان قلب خود را صادقانه و شريفانه بيان داشت ،که من از او سپاس گذارم.

رفيق سرخابي پيش از آنکه عقب تربيون قرار بگيرد،پس از سپاس از رفيق منگل،از رفيق رزميار به پاس اعلام همبسته گي و حمايت وی در ارتباط با کانديتاتوری اش ابراز امتنان و قدرداني کرده،بعداً گفت :(( رفقای عزيز! من تحت تاثير لطف و مهرباني شما قرار گرفته و از محبت تان دنيای سپاس ابراز ميدارم.راستش من نمي خواستم خود را کانديد نمايم،اما حال که بنابر خواست شما اين مسووليت خطير به عهده من افتيده،مي خواهم بگويم که بدون کمک و همکاری رفيقانه شما نخواهم توانست که کاری را انجام دهم.

 رفقای عزيز! شما بهتر ميدانيد که ما يک سازمان برون مرزی هستيم. مرکز نهضت ما در داخل کشور قرار داشته و تحت رهبری مجلس موسسان و شخص رفيق عزيز شيرمحمد بزرگر تمام کارهای ما را به پيش خواهيم برد.

رفقا! شما ميدانيد که عزيزترين،با وقف ترين و بهترين کادرهای ما در درون کشور بوده و انها با کار شبا روزی شان در جهت تقويه پايه های نهضت فراگير از هيچ نوع تلاش دريغ نمي ورزند،که واقعاً مايه افتخار و مباهات ما است.اکنون نهضت فراگير در درون کشور مطرح بوده و نيروی قابل ملاحظه ياران ما در صفوف آن تحت رهبری مجلس موسسان به مبارزه عادلانه مي پردازند.اما ما وظيفه داريم که با استفاده از موقعيت مان بيشتر به معرفي نهضت فراگير در خارج از کشور بپردايم. انرا نه تنها برای احزاب سياسي کشورهای ميزبان،بلکه نماينده گان سازمان های ساير کشورهای جهان که در اينجا قرار دارند،معرفي داريم.از همينرو لازم است تا ما خون تازه يي به نهضت بدهيم.جوانان را موقع دهيم که نهضت را معرفي دارند،آنها که بالای زبان اين کشور ها مسلط بوده و درس ميهنپرستي را از پدران شان اموخته اند،مي توانند به خوبي و بزبان فهما مرام و انديشه های انساني نهضت فراگير را به ديگران تشريح و توضيح نموده،و پشتيباني معنوی انها را با نهضت ما کسب نمايند.

رفقا! من يکبار ديگر به شما اطمينان ميدهم که همه نيرو و انرژی خود را به خاطر تحقق آرمانهای نهضت فراگير،تطبيق مرامنامه و اساسنامه نهضت و مصوبات مجلس موسسان بخرج داده و آرزوی همکاری هر يک از شما رفقای عزيز را در اين راه مقدس و شريفانه مي طلبم.يکبار ديگر از اعتماد تان سپاس گزار هستم.))

پس از آن رفيق سرخابي بنا بر تقاضای رفيق توده يي در هيأت رييسه جلسه اخذ موقع نمود.

بعداً رفيق نسرين مفيد رشته سخن را بدست گرفته ،فضای جلسه را نمونه زنده دموکراسي در زنده گي سازماني نهضت دانسته و از هر چهار رفيق مطرح ابراز سپاس و امتنان نموده،ضمن سپاس از کار خسته گي ناپذير و شبا روزی رفيق توده يي،دسته گلي را از نام شورای سراسری آلمان به وی اهدأ نمود که با تشکر پذيرفته شد.

سپس رفيق توده يي با سپاس از رفيق مفيد افزود که من تحت تاثير سخنان رفقا قرار گرفته و تعهد مي سپارم که بيشتر از پيش در راه تحقق آرمان های نهضت فراگير تلاش ورزم.

پس از ان اعضای هيأت اجراييه با اتفاق آرأ تا پايان دوره کار شورای اروپايي انتخاب گرديده و سپس هيات رييسه به اتفاق آرأ با ترکيب رييس و سکرترمسوول تأييد و رفيق احسان واصل به صفت سکرترمسوول شورای اروپايي نهضت فراگير انتخاب گرديد.

جلسه شورای اروپايي مساله تغييردر ساختار و تغييرات کادری را تا تدوير جلسه نوبتي شورا،به هيأت اجراييه انتقال داد.

همچنان بر اساس پيشنهاد رفيق سرمند،ترکيب کميسيون کنترول و نظارت لغو ،مسوول و اعضای آن بعداً از سوی هيأت اجراييه انتخاب خواهند گرديد.

گفتني است که رفيق توده يي در پايان کار جلسه يکبار ديگر از رفيق نورالله نوری رييس سالون پذيرايي ياسمن که نه تنها اين بار ،بلکه همواره يکي از تالار های رستورانت اش را برای تدوير جلسه در اختيار رفقا قرار داده و مهمان نوازی گرم و رفيقانه انجام داد،سپاس و امتنان نمود.

قابل ياددهانيست که در جريان جلسه يکي از رفقا از درگذشت مرحوم دگروال عسکريار عضو شورای نورد وستفالين آلمان نهضت فراگير،که به تاريخ 21 اگست صورت یافته است آگاهي داد. اشتراک کننده گان به خاطر گراميداشت از ياد او برای يک دقيقه سکوت اختيار نموده و به روح او اتحاف ادعيه کردند.

 

کار جلسه که ساعت 12 روز شروع شده بود،حوالي 7 شام به اميد آرامي و آباداني کشور و تحقق آرمان های والای نهضت فراگير در ميان شور و شعف رفيقانه پايان يافت.

 

 


August 25th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها